كليب "وياه" كليب اتجمع فيه كل وسائل الابهار عشان يخرج بأروع صورة ممكن تخرج بيها أغنية بروعة وجمال أغنية "وياه" .. وكعادة كل كليبات الهضبة قدملنا كليب صيفي خالي من العري والاسفاف والابتزال والمشاهدة اللي بتبقى موجوده فى كليبات اليومين دول
اللي يشوف الكليب يقول الهضبة صوره في دولة أجنبية أو علي الأقل يقول في شرم الشيخ بسبب الجو الصيفي جدا ومنظر البحر الرائع .. لكن هيندهش لو عرف انه متصور جوة بيت الهضبة في القصر بتاعه !!
الكليب اعتمد علي المشاهد اللي بتميز كل كليبات الهضبة في النوعية دي من الأغاني وهي الرقص والحركة ومشهد الموديلز اللي بتقدم استعراضات ونقدر نقول عليها ان دي مدرسة الهضبة في تصوير كليباته الراقصة عكس كليبات زي وماله وتملي معاك وانا عايش ودي مدرسة تانية للهضبة ومع ذلك التجديد ديما سمة الهضبة في كليباته وافكاره والتجديد هنلاحظه في اخراج الكليب اللي اعتمد بشكل كلي علي الجرافيكس وخلق مشاهد قمة في الروعة والصورة المبهرة تخلي الانسان يشعر بالمرح والانسجام مع الاغنية واداء الهضبة جه معبر عن روعة الكلمات واستخدم الاشارات المميزة ليه والمشهور بيها ونقدر نعتبرها تبع مدرسة الهضبة في تصوير كليباته ودي اللي كانت سبب في كشف رامي صبري اول ما ظهر لما استخدم نفس الاشارات والحركات وخلي البعض يقول انه بيقلده.
مشهد الاطفال يعتبر هو المحور الاساسي في الكليب ويمكن فكرته الاساسية والأولاد اللي ظهروا في الكليب هما أولاد الهضبة عبد الله وجانا وكنزي والباقيين أولاد اخوه عماد وفكرة ظهورهم بتعتمد علي انهم بعد ما شافوا الاغنية اتأثروا بيها وقلدوها وبيجي المشهد وهما بيعملوا كأنهم "كاست" العمل من اول المخرج اللي بيعرف البنات يرقصوا ازاي زي الكليب والولد اللي قدم دور المطرب واتقمص دور الهضبة وحاول يعمل نفس حركاته ..وبيضغط الولد علي جهاز التسجيل فبتشتغل مقدمة اغنية وياه بصوت ضعيف في الخلفية مايأثرش علي سير الاغنية الرئيسية وبعدين يدخل صوت الهضبة في الاغنية الرئيسية وكانه خارج من التسجيل وبتدخل الكاميرا زووم علي الهضبة وهو بيغني والولد واقف يقلده ويعمل زيه وهو ده المشهد الاساسي والعبقري في الأغنية ويحسب للمخرج ..وبعدها تستمر الاغنية ويستمر دور الاطفال وهما بيحاولوا يرقصوا نيجر زي الموديلز وترجع الكاميرا للأطفال وواحد منهم بيغني ورا صوت الهضبة..ووجود الاطفال في الكليب لسببين:
1-الهضبة حب يعمل كليب يناسب كل الأعمار من الصغير للكبير ويشوفه كل الناس حتي الاطفال من غير ما يروح يصور اغنية للأطفال زي أغلب المطربين.
2-غناء الاطفال للأغنية بيأكد بيها الهضبة انه من الكبير للصغير بيردد أغانيه وحافظها.
بيظهر في اخر الكليب صورة عبد الله ابن الهضبة بشكل ملفت للنظر وظهوره بالشكل ده هيخلي اللي مايعرفش هو مين يسأل مين ده والاعلام هيكتب ان ده ابن الهضبة اللي اسمه عبد الله يقوم الناس تقول هو ده بقي عبد الله اللي كان اسمه مكتوب علي دراع الهضبة .. ويبقي قضي علي القيل والقال وكلام كتير سمعناه مالوش لازمة علي اللوك بتاع بوستر الألبوم.
اخراج الكليب كان رائع وفوق الوصف وخرج بصورة مبهرة وبين ابداع المخرجة كاميرون كاسي اللي صورت كليب "
اللي يشوف الكليب يقول الهضبة صوره في دولة أجنبية أو علي الأقل يقول في شرم الشيخ بسبب الجو الصيفي جدا ومنظر البحر الرائع .. لكن هيندهش لو عرف انه متصور جوة بيت الهضبة في القصر بتاعه !!
الكليب اعتمد علي المشاهد اللي بتميز كل كليبات الهضبة في النوعية دي من الأغاني وهي الرقص والحركة ومشهد الموديلز اللي بتقدم استعراضات ونقدر نقول عليها ان دي مدرسة الهضبة في تصوير كليباته الراقصة عكس كليبات زي وماله وتملي معاك وانا عايش ودي مدرسة تانية للهضبة ومع ذلك التجديد ديما سمة الهضبة في كليباته وافكاره والتجديد هنلاحظه في اخراج الكليب اللي اعتمد بشكل كلي علي الجرافيكس وخلق مشاهد قمة في الروعة والصورة المبهرة تخلي الانسان يشعر بالمرح والانسجام مع الاغنية واداء الهضبة جه معبر عن روعة الكلمات واستخدم الاشارات المميزة ليه والمشهور بيها ونقدر نعتبرها تبع مدرسة الهضبة في تصوير كليباته ودي اللي كانت سبب في كشف رامي صبري اول ما ظهر لما استخدم نفس الاشارات والحركات وخلي البعض يقول انه بيقلده.
مشهد الاطفال يعتبر هو المحور الاساسي في الكليب ويمكن فكرته الاساسية والأولاد اللي ظهروا في الكليب هما أولاد الهضبة عبد الله وجانا وكنزي والباقيين أولاد اخوه عماد وفكرة ظهورهم بتعتمد علي انهم بعد ما شافوا الاغنية اتأثروا بيها وقلدوها وبيجي المشهد وهما بيعملوا كأنهم "كاست" العمل من اول المخرج اللي بيعرف البنات يرقصوا ازاي زي الكليب والولد اللي قدم دور المطرب واتقمص دور الهضبة وحاول يعمل نفس حركاته ..وبيضغط الولد علي جهاز التسجيل فبتشتغل مقدمة اغنية وياه بصوت ضعيف في الخلفية مايأثرش علي سير الاغنية الرئيسية وبعدين يدخل صوت الهضبة في الاغنية الرئيسية وكانه خارج من التسجيل وبتدخل الكاميرا زووم علي الهضبة وهو بيغني والولد واقف يقلده ويعمل زيه وهو ده المشهد الاساسي والعبقري في الأغنية ويحسب للمخرج ..وبعدها تستمر الاغنية ويستمر دور الاطفال وهما بيحاولوا يرقصوا نيجر زي الموديلز وترجع الكاميرا للأطفال وواحد منهم بيغني ورا صوت الهضبة..ووجود الاطفال في الكليب لسببين:
1-الهضبة حب يعمل كليب يناسب كل الأعمار من الصغير للكبير ويشوفه كل الناس حتي الاطفال من غير ما يروح يصور اغنية للأطفال زي أغلب المطربين.
2-غناء الاطفال للأغنية بيأكد بيها الهضبة انه من الكبير للصغير بيردد أغانيه وحافظها.
بيظهر في اخر الكليب صورة عبد الله ابن الهضبة بشكل ملفت للنظر وظهوره بالشكل ده هيخلي اللي مايعرفش هو مين يسأل مين ده والاعلام هيكتب ان ده ابن الهضبة اللي اسمه عبد الله يقوم الناس تقول هو ده بقي عبد الله اللي كان اسمه مكتوب علي دراع الهضبة .. ويبقي قضي علي القيل والقال وكلام كتير سمعناه مالوش لازمة علي اللوك بتاع بوستر الألبوم.
اخراج الكليب كان رائع وفوق الوصف وخرج بصورة مبهرة وبين ابداع المخرجة كاميرون كاسي اللي صورت كليب "